Chow Kit




New Chow Kit
Tidak dapat dinafikan Chow Kit kelihatan semakin pulih dari kekotoran dan semakin membangun. Seandainya anda melawat kawasan Chow Kit, amat ketara kebersihannya berbanding tahun tahun lepas, adakah itu project dari DBKL? Ia mungkin, tapi project dari DBKL hanyalah menanam pepohon di sepanjang jalan Tuanku Abdul Rahman dan jadual kutipan sampah harian.

Namun ia sepatutnya, berterimakasih kepada pedagang dari Tanah Arab yang membuka premisnya, termasuk kedai makan, kedai runcit dan mereka membersihkan kawasan premisnya dengan baik dan sudah tentu kelihatan kawasan Chow Kit semakin membangun dengan pertambahan bangunan pejabat serta company.

Tetapi sekiranya anda melawat kawasan Lorong Haji Taib, ia sepatutnya dibersihkan namun, mungkin tak dapat berbuat begitu kerana kawasan tersebut dihuni oleh kedai cina dan mamak, majoriti penduduknya adalah dari Indonesia, kekotoran di tempat itu amat ketara bau busuknya dan disitulah juga terdapat pelacur murahan.


Begitu juga dengan kawasan yang berada di hadapan Hotel Brisdale Chow Kit, pihak berkuasa sepatutnya mengawasi dikawasan tersebut, kekotoran mengalahkan kawasan pembuangan sampah berpunca dari premis kedai makan yang rata ratanya dari rakyat Indonesia.

Mowtif disini adakah pendatang Indonesia sebenarnya pengeluar sampah dan tidak mempunyai nilai kebersihan? termasuk pendatang dari Myanmar, Bangladesh? atau Vietnam?

Dalam statistik kajian pendatang lain termasuk dari Pakistan, mereka mempunyai sifat tentang menjaga kebersihan tetapi cuma setengah dari mereka. Tetapi jika diamati pendatang dari Middle East, termasuk, Syria, Turkey, dan lain yang membuka premis mereka di kawasan Chow Kit amat membanggakan kerana mereka menjaga dengan baik.

No comments:

Post a Comment

Twitter Facebook Google Plus Instagram RSS Feed Email